Jak nauczyć się programowania?
Domyślam się, że sporo osób które trafiły na tego bloga nie zajmuje się programowaniem, a jedynie interesuje się w jaki sposób to wygląda, lub są ciekawe od czego zacząć.
Dla takich osób postanowiłem napisać specjalny post, w którym opowiem jak wyglądało to w moim przypadku, w jaki sposób bym przeszedł przez tą drogę, gdybym miał taką świadomość oraz wiedzę jak teraz, oraz co polecam.
Zacznijmy od zastanowienia się, jakie są różnice między aktualnie opłacalnymi/popularnymi językami programowania, to znaczy - czy nauka języka A sprawia, że oddalam się od języka B, który może być dla mnie lepszy?
Dlatego jeśli jesteś osobą początkującą, zabierz się za jakiś popularny, obiektowy język programowania, nie dość że będzie ci dużo prościej, to jeszcze ta wiedza będzie bardziej użyteczna.
Jestem również świadomy faktu, że wielu początkujących nawet nie wie jakie są języki programowania, a tym bardziej które są obiektowe.
Niżej przedstawiłem listę najpopularniejszych języków obiektowych, które mogę polecić osobom początkującym (jest to lista języków z którymi osobiście pracowałem i według mnie są dobre na start)
Sam osobiście od niego zaczynałem, pisanie programów w nim nie było zbyt interesujące, składnia mi się nie podobała, oraz całe to programowanie wydawało mi się nie fajne.
Dopiero po jakimś czasie, kiedy stwierdziłem że dam programowaniu drugą szansę, przez uczenie się JavaScriptu, stwierdziłem że pisanie mechanizmów jednak może być przyjemne i dawać wiele satysfakcji. Kluczem jest robienie interesujących rzeczy zaraz po rozpoczęciu nauki, za pomocą prostego języka.
Według mnie JavaScript jest do tego idealny, ponieważ jest bardzo prosty do opanowania w podstawowym zakresie, oraz praktycznie na początku nauki możemy "bawić się" w edycje strony internetowej. Możemy za pomocą niego dynamicznie zmieniać wygląd i zawartość strony internetowej, co na pewno spodoba się wielu początkującym. Według mnie jest to dużo lepszy sposób na nauczenie się podstaw języka, niż nudne programy konsolowe, w trudnych do opanowania językach.
Oczywiście w innych, np w C++ również możemy przeprowadzać takie operacje, jednak mało który nauczyciel na to pozwala na początkowym etapie nauki, a sam uczeń nie wie kiedy jego wiedza będzie wystarczająca, do przejścia na "wyższy poziom". W JS praktycznie konieczne jest tworzenie takich programów, ze względu na nieco bardziej ograniczoną współpracę z konsolą (trudniejsze dla początkującego) oraz prostszą obsługę elementów w aplikacji (pola z tekstem, przyciski, zdarzenia itp).
Dla takich osób postanowiłem napisać specjalny post, w którym opowiem jak wyglądało to w moim przypadku, w jaki sposób bym przeszedł przez tą drogę, gdybym miał taką świadomość oraz wiedzę jak teraz, oraz co polecam.
Zacznijmy od zastanowienia się, jakie są różnice między aktualnie opłacalnymi/popularnymi językami programowania, to znaczy - czy nauka języka A sprawia, że oddalam się od języka B, który może być dla mnie lepszy?
- Większość używanych języków programowania, to języki obiektowe.
Przejście z jednego języka obiektowego na drugi jest bardzo proste, ponieważ w większości opiera się na nauce składni - przykładowo w C# aby wejść do elementu "głębiej" (np użycie metody wewnątrz klasy) używamy kropki, za to w PHP służy do tego strzałka -> - Spora część nazewnictwa w większości języków wygląda identycznie, przykładowo zmienne tekstowe to string, liczbowe to int, logiczne to bool. Praktycznie zawsze przekazujemy wartości do metody w taki sam sposób - używając nazwaMetody(wartości). Można powiedzieć że znając jakiś język, np Javę, nie musimy się uczyć większości nazw, które występują w C# czy C++.
- Nauka programowania, to nauka logicznego myślenia, podczas pracy z bibliotekami bardzo często musimy korzystać z dokumentacji, jest to dowodem na to, że nie trzeba znać dobrze nazewnictwa określonego języka, bo wszystko można szybko sprawdzić w internecie. Najważniejszy w programowaniu jest sposób, w jaki chcemy rozwiązać określony problem.
Ucząc się programowania i tworząc samemu kod uczymy się bardziej rozwiązywania problemów, niż samego języka.
Dlatego jeśli jesteś osobą początkującą, zabierz się za jakiś popularny, obiektowy język programowania, nie dość że będzie ci dużo prościej, to jeszcze ta wiedza będzie bardziej użyteczna.
Jestem również świadomy faktu, że wielu początkujących nawet nie wie jakie są języki programowania, a tym bardziej które są obiektowe.
Niżej przedstawiłem listę najpopularniejszych języków obiektowych, które mogę polecić osobom początkującym (jest to lista języków z którymi osobiście pracowałem i według mnie są dobre na start)
- C#
- JavaScript
- Java
- PHP
Sam osobiście od niego zaczynałem, pisanie programów w nim nie było zbyt interesujące, składnia mi się nie podobała, oraz całe to programowanie wydawało mi się nie fajne.
Dopiero po jakimś czasie, kiedy stwierdziłem że dam programowaniu drugą szansę, przez uczenie się JavaScriptu, stwierdziłem że pisanie mechanizmów jednak może być przyjemne i dawać wiele satysfakcji. Kluczem jest robienie interesujących rzeczy zaraz po rozpoczęciu nauki, za pomocą prostego języka.
Według mnie JavaScript jest do tego idealny, ponieważ jest bardzo prosty do opanowania w podstawowym zakresie, oraz praktycznie na początku nauki możemy "bawić się" w edycje strony internetowej. Możemy za pomocą niego dynamicznie zmieniać wygląd i zawartość strony internetowej, co na pewno spodoba się wielu początkującym. Według mnie jest to dużo lepszy sposób na nauczenie się podstaw języka, niż nudne programy konsolowe, w trudnych do opanowania językach.
Oczywiście w innych, np w C++ również możemy przeprowadzać takie operacje, jednak mało który nauczyciel na to pozwala na początkowym etapie nauki, a sam uczeń nie wie kiedy jego wiedza będzie wystarczająca, do przejścia na "wyższy poziom". W JS praktycznie konieczne jest tworzenie takich programów, ze względu na nieco bardziej ograniczoną współpracę z konsolą (trudniejsze dla początkującego) oraz prostszą obsługę elementów w aplikacji (pola z tekstem, przyciski, zdarzenia itp).
Komentarze
Prześlij komentarz